מוזיקה מזרחית

המוזיקה המזרחית היא ז'אנר של זמר ישראלי בעל אקצנטים של מוזיקה מעדות המזרח. ההשפעה של המוזיקה הזו באה במקור מהמוזיקה הערבית , יש בה גם את האלמנטים מהמוזיקה התימנית, היוונית, התורכית, המרוקאית והמוזיקה של תקופת שנות ה30-50 שהייתה אז בארץ ישראל.

לא תמיד הייתה המוזיקה המזרחית בראש המצעדים בישראל, במשך שנים המוזיקה המזרחית הופלתה ולא היה לה מקום ברשימות ההשמעה ברדיו שכן התרבות בארץ היתה מאופקת יותר ושיריה היו ודברו על ארץ ישראל על שירים עם אהבת האדם והיו בעלי מוסיקה עם מיטב כלי הנגינה העדכניים.

רק בשנות ה-90, המוזיקה המזרחית החלה להראות ניצנים של תקווה לזמריה החל משיריו של עופר לוי בסגנונו התורכי וחלה באייל גולן שהכניס קצב מקפיץ לשירי המזרחית שהוא שר.

עוד מתקופת היישוב הישוב היהודי הראשון כולל העשור הראשון של מדינת ישראל כמדינה ריבונית, המוזיקה בישראל הושפעה בעיקר מהמוזיקה המזרח תיכונית הערבית, החלו להדגיש את האותיות העבריות ונוצרו סלסולים בהדגשתן בעיקר מיוצאי תימן שנודעו אז כזמירים כמו למשל שושנה דמארי וג'ו עמר לקראת סוף שנות ה-50 כאשר הטלוויזיה והרדיו הכתיבו את הקצב והמוזיקה הפופולארית ביותר נזנחה המוזיקה המזרחית, בשנות ה-70 בתכניתו של ירון לונדון בו אירח את ניסים סרוסי, אמר ירון לונדון לסרוסי "כי רק ישראל השנייה מאזינה לו".

הצלחתם של זהר ארגוב וסרוסי היו היחידות ששרדו את התקופה הזו, מלבדם לא נשמעה עוד מוזיקה מזרחית בר' גלי. רק בכרם התימנים יחלו לשמוע את מיטב המוזיקה המזרחית וליהנות מאותן "חפלות" ידועות ומסיבות עם מיטב הזמרים המזרחיים.

בתקופה בה הייתה אפליה על רקע עדתי לא יכלו המזרחיים להגיע להשמעה ברדיו אפילו כרוקרים לכן הם שרו את מיטב יצירותיהם במועדוני רוק מזרחיים, אשר נתנו להם ביטוי ואוזן קשבת. רוב המועדונים בארץ באותה תקופה היו כאלה, ניתן לראות את זה אפילו בסרט "שלאגר". חלק מזמרי הרוק המזרחי בארץ הגרו לניו יורק אל מועדוני רוק מזרחי בחו"ל אשר הבינו את עניין הנידוי וההחרמה על הזרם המזרחי. זמרים כמו גבי שושן, שלומי שבת ואלון אולארצ'יק אשר הפכו לזמרים בעלי השפעה מזרחית ייחודית.

גם בתחנה הישנה החלה תופעה של מכירת קלטות השמעה, שכן האמו היה בא ומציג את יצירותיו המוזיקליות בכדי שקנו את הקלטות. הרי, שברדיו אינה הייתה מותרת להם ההשמעה והם היו חייבים להציג את יצירותיהם לכל איכשהו, לכן, הם בחרו בנקודה בה כל העוברים ושבים יחלו ליהנות מחוויה קולית ולקנות את הקלטות הללו.

אותם זמרים השמיעו את קולם גם בחתונות ובאירועים כאז הוו עליה חדה לאותם זמרים כמו זהבה בן שהופיעה בחתונות ושמחות, הזמר אלי לוזון לעומת זאת החל את תחילת הקריירה שלו משירה באירועים ושמחות. כאשר הזמר זהר ארגוב הפסיק לשיר בחתונות, כולם ידעו שזהו סוף ניכר לקריירה שלו.

תקופה ניתן למצוא את "חנה'לה התבלבלה", "אני גדליה", "סורו ממני", "עת דודים כלה", "לנר ולבשמים", "בזוכרי ימים ימימה", "נעלה נעלה", "חסידה צחורה", "אשאל אלוהי" ועוד. שתי הלהקות הוציאו את התקליטים במסגרת שתי חברות הפקה, צלילי העוד ב"קוליפון" (האחים אזולאי), שיצא לאור באביב 1975 וצלילי הכרם ב"האחים ראובני" שיצא בקיץ 1975. שתי החברות היו, ונשארו, חברות דומיננטיות בשוק הזמר הישראלי-מזרחי.

בתחילת שנות ה-80 המוזיקה המזרחית החלה להראות עלייה ניכרת בזכות הזמר שימי תבורי שהחל להשתתף בפסטיבל שירים ישראלים ובזכות זהר ארגוב שזכה בשנת 1982 במקום הראשון באותו פסטיבל שירים, עם שירו, הפרח בגני.

השיר נחל הצלחה משגשגת ושם את זהר ארגוב לכינוי "מלך המוזיקה המזרחית". ההצלחה של ארגוב פתחה דלת עבור זמרי מזרחית רבים שהחלו לצוץ מן הכרם היישר לבימות ישראל. כאשר בראשם היה זהו אביהו מדינה הזמר והמלחין של השיר המפורסם הפרח בגני שיצא בהצהרה שתוחזר המוזיקה המזרחית לתודעת הציבור, שכן היא אהובה על ההמון, לכן יש להשמיע ברדיו.

בשנות ה-80 שיריו של הזמר עופר לוי החלו לעלות לתודעת הציבור הישראלי, הם היו שירים בסגנון הערבי המסורתי עם העוד והמנדולינה בשילוב כלי הנגינה הדרבוקה. יחד עימו גם עלתה לתודעה הזמרת עופרה חזה שבשנת 84 אפילו הוציאה אלבום שלם עם שירי תימן הטובים והנודעים. כידוע הייתה מאין יריבות בין הזמרות עפרה חזה, ששרה שירי מזרחית לירדנה ארזי ששרה שירי ארץ ישראל, בשנת 89 ארזי הוציאה אלבום שלם שהיה אז בעל אלמנטים מזרחיים של מדינות ערב. כאן החלה לבוא התודעה שפרצה לה השירה המזרחית אל חוצות ישראל גם מפיה של זמרת ממוצע אשכנזי וגל חדש נפרץ. זו הייתה בעצם נקודת ציון הראשונה שהעלתה את המוזיקה המזרחית לשומעי ומאזיני הרדיו.

בשנות ה-90 שמעה כל ישראל כבר את מיטב שיריה של המוזיקה המזרחית באמצעי התקשורת. גם פרסים רבים וזכיות החלו להינתן לזמרי מזרחית על שיריהם אשר עומדים איתן במצעדי הפזמונים. זמרי כמו אייל גולן ושרית חדד החלו לקבל פרסים ולזכות במקומות הראשונים על יצירותיהם.

כאשר קשת קנתה את ערוץ 24 החלו להישמע עוד ועוד שירי מזרחית חדשים וצמחו להם עוד זמרים חדשים ואהובים כמו משה פרץ ודודו אהרון.

החלו גם לצמוח תחנות רדיו העוסקות רק בז'אנר של המוזיקה המזרחית כמו למשל רדיו גל שהיה מושתת על הז'אנר הזה עוד משנות ה-90 ועד היום אשר הוא היה הראשון שהשמיע את שיריו של עופר לוי.

עם השנים נוספו עוד תחנות רדיו אשר התבססו על טהרת המוזיקה המזרחית השמיעו רק שירים ולהיטים מהז'אנר המזרחי ונתנו יד לזמרי מזרחית חדשים אשר רצו להשמיע את יצירותיהם בתחנות רדיו. תחנות כמו רדיו מנטה ורדיו פאן קיבלו אותם בזרועות פתוחות והחלו בהשמעת השירים שלהם לצד השירים של זמרי הזמר הים תיכוני הגדולים. גם "רדיו מזרחית" שמשמיע רק שירי מזרחית כשמו כן הוא נתן במה לאותם זמרים.

בעקבות גל ההצלחה של תחנות הרדיו המזרחיות צמחו להן עוד תחנות בז'אנר, כמו תחנת הרדיו שנקראת חגיגה מזרחית , גם צמח לו רדיו עידן המזרח ורדיו נושמים מזרחית שהן גם כן תחנות רדיו אינטרנטיות שמשמיעות את מכלול שירי המזרחית. ישנו גם רדיו יאסו שמשמיע שירי יוונית בדיוק כמו בשנות ה-60 וגם שירים עדכניים יותר, אבל הוא מתבסס בעיקרו על טהרת המוזיקה היוונית הטובה.